Translations prior to Fall 2010 are currently unavailable. 

Formé de Guillaume Beauregard (voix, guitare), Marie-Ève Roy (voix, guitare), Maxime Beauregard (basse) et Patrick Landry (batterie), les Vulgaires Machins commencent à faire du bruit à Granby en 1995, puis gravent un premier compact, 24:40. Après avoir déménagé ses pénates dans la grande région montréalaise à l’aube du nouveau millénaire, le quatuor fait paraître un deuxième album (Regarde le monde) et multiplie les concerts aux quatre coins de la métropole. En plus de participer à une kyrielle de festivals, la bande effectue aussi de nombreuses escales outre-mer et enchaîne avec Aimer le mal (2002), Compter les corps (2006) avant de lancer Requiem pour les sourds un peu plus tôt cette année. Quinze ans après sa naissance, la bête a-t-elle conservé la rage de ses débuts ? « On est peut-être même un peu plus enragés qu’avant ! assure Guillaume Beauregard. Évidemment, il y a un aspect magique lorsqu’on débute dans le métier. Tu navigues dans un milieu excitant où tout reste à découvrir. Tu conserves une certaine naïveté. Aujourd’hui, on a perdu cette innocence, mais on fait des tournées avec plus d’enthousiasme qu’à nos débuts. On a encore plus de plaisir à créer de la musique ensemble et on est plus en contrôle de ce que l’on fait. »

Épaulé une fois de plus par le vétéran Gus Van Go (ex Me Mom & Morgentaler) à la réalisation, le groupe a accouché d’un autre opus nerveux, énergique, riche en mélodies fortes, en riffs diablement efficaces et bien sentis et en textes dénonciateurs. C’est après avoir traversé une longue période creuse sur le plan créatif que les membres du quatuor ont décidé de prioriser un aspect en particulier : la spontanéité. « On a décidé d’oublier qu’il y avait des fans et des critiques avec des attentes et c’est alors qu’on s’est mis à écrire sans respecter la logique de l’émotion du groupe. On a écrit plus d’une vingtaine de chansons sans véritablement réfléchir au résultat final ou à la direction artistique. On voulait être un peu plus viscéraux dans notre approche et se lancer tête première dans le vide. C’est étrange parce que l’album précédent ne s’est pas du tout construit de la même manière. Je considère qu’on vient d’atteindre une nouvelle étape dans notre développement, » confie Guillaume.
Pour le chanteur et guitariste, la composition des brûlots punk-rock abrasifs et urgents des Vulgaires Machins relève essentiellement d’un travail d’équipe et d’une large part d’improvisation. « Règle générale, on se rencontre dans notre local de répétition et on jamme, on s’amuse à fond, puis on conserve certains éléments que l’on reconstruit par la suite. Neuf fois sur dix, la musique vient avant les textes. S’il m’arrive parfois de présenter au groupe une idée de chanson structurée, très souvent, il y a une part d’essais et d’erreurs dans notre démarche d’écriture. Ça provient autant d’expérimentations en groupe que d’idées travaillées auparavant en réclusion, » assure-t-il.

Ne cédant jamais aux compromis et à la pression, c’est au fil de lectures, de réflexions et de découvertes que le jeune homme construit des textes qui se métamorphosent en chansons de Vulgaires Machins. « Ce qui se passe sur la planète m’intéresse énormément et mes rapports avec les gens ont une signification profonde dans ce que je fais. C’est à travers la musique que j’ai l’occasion de vider mon sac, de dire tout haut ce que plusieurs pensent tout bas. C’est ma façon de m’exprimer et ça demeure un privilège. C’est dans ma nature, dans mon sang, de trouver des failles dans tout ce qui est beau. Je possède un sens critique aiguisé, une sensibilité exacerbée. Pour moi, l’écriture demeure une façon de rester sain dans un monde souvent décourageant. »

Ayant décliné de nombreuses offres lucratives de la part de publicitaires, les membres du quatuor granbyen souhaitent, à tout prix, demeurer fidèles à leurs valeurs. Pour le groupe, pas question de vendre son âme au monstre de la publicité. « Je serais incapable de me défendre. La dernière place où il faut se battre pour son intégrité, c’est dans la pub. Dès qu’un artiste vend ses chansons pour des publicités, il ne m’intéresse pas. Son commentaire ne m’intéresse plus. Je me bouche les oreilles à chaque fois qu’il parle. On ne peut pas laisser notre musique devenir autre chose que le fruit de notre âme, » insiste-t-il.

En plus de faire paraître Requiem pour les sourds en France (possiblement en mai), le quatuor multipliera les spectacles dans la Belle Province et prévoit effectuer une petite escale en territoire français à l’aube de 2011. Toujours affamé après toutes ces années de cohabitation, le clan ne démontre visiblement aucun signe de ralentissement. « Depuis la parution de l’album, on a donné quelques shows et la réaction du public est hallucinante. Prendre la scène d’assaut à nouveau nous fait tellement vibrer. Tu sais, on a déjà énormément de réactions positives face à l’album en France. C’est encourageant et ça nous stimule. Un groupe, c‘est une aventure faite de compromis et de communication. Au fil des ans, on a appris à se connaître et à mesurer nos limites. Tant qu’on sera tous sur la même page, la passion va prendre le dessus. Ce sont les individus qui vont tirer le groupe de l’avant et non pas l’industrie. »



Music publishing can be a little like real estate, in the sense that one of the best ways to add value is through sweat equity. Montreal-based Third Side Music is a prime example of the formula. Founded in 2005 by a talented team with a modest start-up fund of just $100,000, the young company has grown by leaps and bounds, thanks to hard work and a careful focus on synch licensing and client service.

 

“We essentially worked for free in the beginning,” says co-founding partner Patrick Curley, an entertainment lawyer who handles the business affairs side of the Third Side equation. “The team is definitely the key asset we have to offer.”

 

Fresh out of law school, one of Curley’s first clients was Ninja Tune, the U.K.-based music label that was doing an increasing amount of business on this side of the Atlantic. After a few years of working with Ninja’s North American point man, Jeff Waye, the two men joined forces with Julie Blake (administration) and Mary Catherine Harris (operations) to form Third Side.

 

“We started with next to nothing but our collective experience, our passion and our drive,” says Blake. “And we’ve gotten to the point where we’re now a legitimate and, more importantly, profitable company. Our goal has always been to provide an alternative to the big publishers.”

 

“Alternative” certainly describes Third Side’s roster, which is one of the edgiest anywhere, featuring a highly eclectic mix of artists including Owen Pallett, Tanya Tagaq, Thunderheist, Champion, The Besnard Lakes, Malajube, Darren Fung and Handsome Furs, among many others.

 

Because so many of Third Side’s artists are independent, the publisher is able to represent both the master right (acting in an agent capacity) and the copyright in most synch negotiations. “Being able to represent both rights facilitates easy clearance of titles,” says Curley. “Other people are doing the same thing — we’re not claiming to be reinventing the wheel here — but we’ve been pretty effective. We were in it early and we started with a very good contact base, so we’ve been able to land some really top TV shows like CSI, Entourage, Grey’s Anatomy, Californication, tons of video games, even video-game apps. We secured a great licence for an artist called Mr. Scruff for an iPhone app called Rolando — the game was a huge success, selling hundreds of thousands of units.”

 

Mary Catherine Harris notes that “by the time we formed our company, traditional music sales were already tanking, so we knew we’d have to get creative. I don’t think we’re hampered by the old model. We’re ready to look at every possible way to help our writers. We see people who have a pretty dismal view of the industry, but music is going to survive. And there’s a lot of exciting technology out there that we’re trying to harness and incorporate into our company’s operations.”



John Burge has been living and composing in Kingston, Ont., for 23 years. Over that time, his reputation has steadily grown and one work after another has streamed from his pen. Of late, things have been coming together nicely for him — converging, you might say.

 

One upcoming convergence is a series of three performances this fall of his latest work: Prelude Variations, which will be performed by the Orchestre symphonique de Québec (Sept. 29 and 30), the Kingston Symphony Orchestra (Oct. 3) and the Calgary Philharmonic (Nov. 27). The piece is a solo composition for piano and orchestra, and the pianist for whom it was written — and who will play all performances — is the renowned Canadian Janina Fialkowska.

 

As Burge explains it, the project came about as a result of his and Fialkowska’s common interest in the music of Frédéric Chopin. “It’s based on Chopin’s Prelude in C Minor, op. 28 no. 20,” says Burge, “and the theme is clearly recognizable. I teach a Chopin course at Queen’s University, and Janina is renowned as a Chopin interpreter.” As well, he points out that 2010 is the bicentennial of Chopin’s birth, making the coming concert season a perfect occasion for a tribute to Poland’s most famous composer.

 

Prelude Variations is the latest in a series of concert pieces by Burge for solo instrument and orchestra. Once again, he’s working closely with the soloist. “With every concerto I’ve written,” he recalls, “I’ve known the soloist really well. That includes my Piano Concerto for Brian Finley, my Trumpet Concerto for Stuart Laughton and my Clarinet Concerto for Gordon Craig.” He’s also written a Veena Concerto for Lakshmi Ranganathan, who teaches this Indian stringed instrument at Queen’s.

 

Something else that’s been gradually converging is Burge’s own musical language. There was a time, he recalls, when his choral and instrumental styles were separate and distinct: “dissonant” for instrumental works and “lyrical” for choral compositions. “Those have merged,” he says, “so my choral music has more angst and my instrumental music has some sweeter curves.”

 

Both choral and instrumental compositions figure prominently in Burge’s oeuvre. “I write one or two orchestral pieces each year,” he says, adding that he’s also composing a lot of chamber music these days. Since he teaches at Queen’s University during the academic year (where he serves as associate director of the School of Music), much of his composing is done at a summer cottage where there’s no telephone or television.

 

It’s his music for choirs, however, that he’s best known for internationally. Burge has an ongoing agreement with Boosey & Hawkes to show them all the choral music he writes, and a dozen of his works have been issued by that prestigious publisher. One of his best-known works is Angel Voices for children’s choir. In 2005, it was performed at New York’s Carnegie Hall, and the following year it won the Outstanding New Choral Composition award from the Association of Canadian Choral Conductors. Also recently honoured was his orchestral work Flanders Fields Reflections, which won a Juno Award in 2009 as Best Classical Composition for a recording on the Marquis label.

 

One thing Burge hasn’t yet done is write an opera, but that may soon change. “I’m quite keen to write an opera,” he says. “It might be a chamber opera, but having learned to flex my orchestral choral muscles, it would be great to do something really dramatic. Currently, I’ve got three libretto ideas on my desk.”